søndag 22. juni 2014

Himmelsk rabarbrasaft

Rabarbraen er på sitt fineste i Valdres nå.

Jeg har aldri vært noe særlig begeistra for rabarbra, men
da stiklingen jeg satte i fjor, stod her i all sin prakt,
måtte jeg bare gjøre noe.

Søkte på nettet, og endte opp med 
Rabarbrasaft med vanilje






Beskrives bare med to ord

Himmelsk god
Og bare fargen er appetittvekker.
Ingen kunstige fargestoffer.



Oppskrifta fant jeg på nettet,
og den er som følger:

Rabarbrasaft.
1 kg rabarbra
1,5 liter vann
1 l sukker
1 sitron/lime
1/2 vaniljestang, splittet, med hele stangen
Kok opp vann og sukker.
La simre til sukkeret er oppløst.
Skyll oog skjær rabarbra i biter, sitron i skiver.
La skallet til rabarbra være med for den fine rosa fargen.
Legg rabarbra, sitron og vaniljestang i en stor skål e.l.
(Jeg bruker en stor plastburk)
Hell over sukkerlaken.
Dekk til og sett kjølig 3 døgn.
Sil, og hell på rene flasker.
Bruk gjerne brusflasker hvis du skal fryse saften.
(Husk bare på å ikke fylle dem for fulle hvis de skal i frys)



1 kg rabarbra gir ca 2 liter saft. 





Etter at safta er ferdig
sitter du igjen med mye rabarbra som er altfor god til å kastes.

Plukka jeg ut sitronskivene og vanlijen
La i ei ildfast form
Lagde marengs
og stekte ved ca 150 grader til marengsen fikk en gylden farge.
Ble knallgod dessert.

Min mor kokte syltetøy av resten.
Ikke nødvendig å tilsette mer sukker.

Og snart er det mer rabarbrasaft med vanilje ferdig.


:) Inger


10 kommentarer:

  1. Det der så veldig fristende ut. Har masse rabarbra sjøl og tanken var å få kokt saft av den.
    Sitroner er til og med kjøpt inn. Men Rom ble ikke bygget på en dag, så sitronene ligger ubrukt
    her enda. Heldigvis er rabarbraen også like fin, så kanskje jeg får ånden en dag denne uka...
    Oppskrifta du har brukt ser god ut, så da har jeg en oppskrift til å velge i.
    God uke til Valdres fra Lunner.

    SvarSlett
  2. Nå fikk jeg også lyst å prøve,jammen må jeg lure meg ut i Rabarbrabedet i morgen og se om der er nok stilker igjen til å prøve denne saften …ser jo bare lekker ut!!!!!
    Gleder meg allerede til å prøve!!
    Toveklem .)

    SvarSlett
  3. Å ja denne er bare nydelig god :)
    Har lagd den for noen år siden...
    Jeg skal ut i hagen denne uke å
    plukke inn å lage både litt saft og
    andre ting - gleder meg :) Ønsker
    deg en fin, fin ukestart, klem fra
    Mette

    SvarSlett
  4. Elsker rabarbra :) Her ble det 12 liter med saft, da uten vanilje, men allikevel kjempegod.

    SvarSlett
  5. Nå er du kommet skikkelig i siget :)

    Takk for oppskrift lagrer den til en gang- rabarbraen vår er bitteliten, men håper neste år !

    Nyt kvelden klem fra Monica

    SvarSlett
  6. Dette er barndomsnostalgi - tror ikke mamma brukte vanilje i. Like fullt var det rabarbrasaft, suppe og syltetøy under produksjon så lenge den vokste. :-)
    Fortsatt fine dager til deg - vi sees plutselig. :-)
    Klem, Marianne.

    SvarSlett
  7. Ser helt nydelig ut. Dette fikk jeg lyst til å prøve.

    Klem

    SvarSlett
  8. Såg veldig god ut:))
    Fine kveld til deg!
    Klem fra lillian

    SvarSlett
  9. Nam! Dette så veldig godt - og delikat - ut ;-) Jeg har lyst på rabarbraplanter i hagen, jeg også ;-) Lekre bilder du har tatt.

    Ønsker deg en riktig god natt! Sov godt og drøm søtt!

    SvarSlett
  10. Hvor lang holdbarhet på denne saften?

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å kommentere innlegget :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...