onsdag 27. juni 2012

Forglemmegei

Forglemmegei er en nydelig blomst, og nå blomstrer den overalt her hos meg
Visste du forresten at forglemmegei er med i 
Alaskas flagg:  
- blåfarge i flagget ved å vise til at blått står for himmelen og for blomsten forglemmegei.

At Ole Ivars i 1966 kom med sangen To små forglemmegei


Eller den gamle visa 
«Fly lille fugl» 
er en slager fra mellomkrigstiden. Den kommer opprinnelig fra Mellom-Europa, og er kjent i Norge fra ca. 1900. Melodien er adskillig eldre. Teksten ble bearbeidet av Herman Hermani.
3.vers:
Jeg skal nok skrive, bare jeg blir stor, jeg skal gå skole for det sier mor.
Hør vil du gi ham denne blomsten i fra meg, rakte så opp en blå forglemmegei.
Fly lille fugl med små vinger som du har, fly lille fugl ta en hilsen med til far.
Si at jeg kommer bare jeg blir stor, si at jeg kommer ja jeg og min mor.

Hva annet jeg fant om forglemmegei:

- Elektronisk kalender som viser riktig dag og dato når du setter inn stikkontakten. 

Hmmmmm



Fra spøk til alvor
Forglemmegei er:

Myosotis stricta

  • Familie: Rubladfamilien – Boraginaceae
  • Høyde: 5–20 cm
  • Blomst: Små, regelmessig, blomsterdekke femdelt. Kronen koblet, traktformet, lyseblå. Blomsterbeger med koblede, flikete, bjelleformede blader dekket med krokhår. Pistillen består av to koblede fruktblader. Fem pollenbærere. Blomsterstanden en enkeltsidet kvast, sammenkrøllet i ung alder.
  • Blader: Basale rosettblader, kortstilket, stilker med vinger. Visner når blomstringen starter. Stengelblader med stilk, nesten lineære med avrundet tupp. Bladenes overflate er mer hårete enn på undersiden.
  • Frukt: En firedelt spaltefrukt (schizocarp). Små ovale nøtter, avsmalnende, smalvingede, blanke.
  • Voksested: Steinområder, tørre enger, sandområder, veikanter.
  • Blomstringstid: Mai–juni.
Forglemmegeiene (Myosotis spp.) er lave, hårete planter. De bærer himmelblå blomster i såkalte enkeltsidige kvaster. Andre generelle særtrekk er blomsterstand uten blader, og glatte, små nøtter uten hår. Slekten består av 50 arter (hvorav 10 i Finland). Slektsnavnet Myosotis er gresk og betyr “museører”. Navnet kommer av de hårete, avrundede bladene.
Arten er ettårig og vokser på tørre steder. Den er lav med grener, og har forholdsvis små blomster.

Takk til alle som orka å henge med
gamle som nye følgere.

Nå tar jeg kvelden.

Klem

1 kommentar:

  1. Artig å vite om denne utrolig søte blomsten, takk :) Har den i hagen i stadig økende mengde, den er frøsom den rakkeren ;)
    Ha fine sommerdager.

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å kommentere innlegget :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...