fredag 29. november 2013

Fanastiske Riga

Er i skikkelig reisemodus for tida.
Nesten så jeg innbiller meg at jeg er kommet på
landslaget i norsk reiseliv :)

Har hatt en liten førjulstur til Riga,
en fantastisk by.

Det perfekte reisemål for den som har
 svart belte i shopping....





Fram med flosshatten....









Katten 
er jo sjølvelste symbolet på Riga.




Kattelegenden, fortæller at den rige købmand anbragte  to vrede kattestatuer på toppen af bygningens hjørnetårne med deres bagdele vendt mod Riga Rådhus, efterfølgende en uoverensstemmelse med Riga Byråd, hvorefter købmanden tvang opførslen af huset igennem.[3] Riga Rådhus lå på det tidspunkt i den samme retning som Store Gilde fra kattehuset, men rådhuset nedbrændte under 2. verdenskrig, blev endelig nedrevet i 1954, og blev først genopført på nøjagtig samme sted i årene 2000 til 2001.[4]




Å vandre i gamlebyens gater i skumringen
gir en helt spesiell følelse.








Kuldegrader og en fluktstol er tingen,
når man håper på en kunde eller fem...





Jeg falt helt for teksten på posen
"I am Not A Shopaholic
This is just A BAG"
Og den hyggelige ekspeditøren ville veldig gjerne være med på bildet -
glemte å spørre om han er singel, 
men har navnet på butikken hvis noen er interessert :-)









Arkitektur som tar pusten fra en...









Og kreativiteten blomstrer i alle hjørner og torv.
De to kattene du ser i øverst til høyre -
 er støvlettkatter - de holder støvlettene oppreist.





Må bare vise dere disse tøflene
som ett av barnebarna får til jul.
Skulle ha ett par til meg sjøl også, men de hadde ikke str.






Rigabalsamen kommer fra Riga, og apoteket som den ble utviklet i
er nå en veldig hyggelig rigabalsam kafè.
Ett must å besøke hvis du skal til Riga.








Har ei venninde som er forsvarsattachè for Baltikum, og da bor man jo standsmessig.
Ble kjempefasinert av lyssetting av alle de gamle bygningene-
var ett syn for øyet å sitte om kveldene og titte ut på parlamentet, domkirka og alle de andre flotte bygningene med ett glass champagne :)
Snakk om luksusliv.







Ei gammal bru over elva kan bli så
vakker med lyssetting på kveldene.








En verdig markering under de offisielle sørgedagene
etter kjøpesentertragedien.





7 kommentarer:

  1. Så koselig innlegg fra en spennende by! Kjenner det rykker litt i reisefoten selv her jeg sitter. :-)
    God helg, Inger!
    Klem, Marianne.

    SvarSlett
  2. Så herlig! Jeg ble reiselysten selv også ja. Tusen takk for turen :)

    SvarSlett
  3. Høres herlig ut å reise litt og Riga så ut som en flott by med mye historie:)
    Ha en herlig helg
    Klem Merete

    SvarSlett
  4. ja ¨nå fikk jeg lyst til å reise til Riga.
    Men må nok klare meg med en tur til Jæren over helga :)
    Mye flott å se ja.
    ønsker deg ei herlig helg :)

    SvarSlett
  5. Nå fikk jeg enda et sted på lista over steder jeg ønsker å dra. Ser helt fantastisk ut :) Rigabalsam - høres jo sunt ut det :) og de tøflene er jo helt skjønne- heldig hun som får de. Synd de ikke i større også. Til og med - med hale !

    Ønsker deg en fin helg Inger

    Klemmer fra Monica

    SvarSlett
  6. Kjekt du stakk innom :)
    Riga er en plass jeg kunne tenkt meg å reise til,flotte bilder og kattehistorie ;)
    Gleder meg å se lysene :)

    God klem Bente

    SvarSlett
  7. Helt otroliga bilder och byggnader du visar från Riga!
    Kramar
    Cia

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å kommentere innlegget :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...