lørdag 31. august 2013

Mitt georgineeventyr

Georginer 
er nok blitt min favoritt i hagen.


Har prøvd meg med litt georginer i 2-3 år,
men har aldri fåttt noe særlig dreis på dem.

Men i år søkte jeg litt profesjonell hjelp,
og det har bare blitt ett lite eventyr.
Georgineeventyr




Det begynte i vår med at jeg måtte spa opp ett eget georginebed.
Spadde dypt, og fylte på med mye god jord, som var ispedd hønsegjødsel.



Så langt kom jeg med finishen,
men skal jo ha ett prosjekt neste år også - hi,hi...
(Men georginene har vokst seg så store at dette synes ikke lenger.)


Noen knoller hadde overvintra i kjelleren, 
mens jeg kjøpt noen nye planter fra 
Vestoppland Fengsel, avd. Vestre Slidre.
De driver ett fantastisk gartneri med blomster og grønnsaker.


De blomstrer noe ujevnt.
Men da har jeg jo blomstrer lenge :)





De er bare så fine:

Hvite



Orange/gule
Den største her er hele 18 cm i diameter.




Lys rosa i to ulike varianter












Hvit/lilla i to varianter

Den mørk lilla er ferdigblomstret - og glemte å ta bilder.





Gul




Sort



Venter veldig på at de røde skal begynne og blomstre.



Har gjødsla dem jamt i hele sommer.
Og passa på at de ikke har fått det for tørt.


Er kjemperedd for at det skal komme nattefrost.

Har laga le-vegg på baksida,
og dekker av og til over dem om natta.

Vil så fryktelig gjerne at alle knopper skal få utfolde seg,
og enda er det ett par stykker som bare har små knopper.

Jeg ønsker meg en lang og varm høst.




Når frosten kommer,
er det bare å få dem opp av jorda.

Spyle dem reine,
legge dem på en gammel avis inni en plastpose
(ikke lukke posen)
og legge dem i kjelleren.


1000 takk til alle nye følgere,
og alle hyggelige kommentarer.

I løpet av 2-3 dager trekker jeg  Give Awayen
Fortsatt noen ledige plasser HER :)


15 kommentarer:

  1. Ja for ett flott eventyr, de er jo så nydelige alle sammen.
    Så moro og lykkes så godt, flotte bilder Inger.

    SvarSlett
  2. De er jo bare utrolig nydelige:)
    Kjempe flink du er som har fått frem disse nydelige bomster:)
    Klem Merete

    SvarSlett
  3. Åååå sukk å dån.....får nesten vondt i magen altså.....noe SÅ nydelig!!!!
    Lucky you da!
    Hadde gått på blomsterslang om jeg hadde vært naboen din:))))

    Ha en flott helg!

    Klem Camilla .

    SvarSlett
  4. Nydelige nydelige blomster:)
    Fin lørdagskveld til deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  5. For en blomstring hos deg. Nydelige georginer.
    Hadde noen i flere år, men til slutt ville de ikke mer,
    Eller kanskje det var jeg som glemte å ta de opp
    om høsten?? Eller så overlevde de ikke
    vinteren i kjelleren. Husker ikke helt.
    Håper det blir mange flotte høstdager fremover :)

    SvarSlett
  6. Hmmm...dette må jeg notere meg!!!har et eksemplar ute som jeg gjerne skulle fått igjen,og neste år når Hagen begynner å komme seg kan det kanskje bli georginebed på meg også?De er jo bare nydelige,og or en samling du har da!!!Imponerende...ig velfortjent etter mange forsøk!Gøy å endelig få dem til tenker jeg:))
    Så bra du deler dine råd!
    God uke,håper høsten blir som du ønsker!!
    Toveklem :)

    SvarSlett
  7. Så kjempefine Georginer du har, æ kan ikke ha en sommer uten Georginer , mine står ennu i flott blomstring og masse nye knopper.
    Du må ikke spyle av dem, for da blir løkene og råtne, den tabben gjørde æ for noen år sia, bare børst jorda av dem med en børste og legg dem i kjelleren i en eske med flis blanda med sand, (det gjør æ )

    Bare vi får dem opp av jorda før frosten kommer som du sier, så overlever de fint :)

    Fine bilder, takk for koselig ord inne hos mæ.

    Ha ei fin uke, hilsen Lisbeth :O)

    SvarSlett
  8. Dette var eit flott og blomster rikt innlegg. Så mange forskjellige georginer du har. Inspirerande å sjå.
    Fin ny veke til deg.

    SvarSlett
  9. Så utrolig flink du er med blomster! Det er bare såååå vakkert! Helt nydelig! Selv har jeg bare potteblomster, men...skulle veldig gjerne ønske at jeg kunne lage mange vakre blomsterbed i hagen. Sukk! Men....har dessverre ingen "grønne" fingre ;-(

    Stolene (jeg har to) skal selges. Jeg har dessverre ikke plass til dem. Har to stykker i Halvardhuset også - så...det får holde. Men...synes de er veldig fine ;-)

    Ha en riktig god kveld!

    SvarSlett
  10. Herlige Georginer/Dahlia! Ønsker å lage meg et sånt bed jeg også, og jakter på gode tips og råd. Det virker som du har fått dreisen på disse nå! ;)
    God høst! :)

    SvarSlett
  11. Fantastisk flotte georginer du har! Hver høst angrer jeg på at jeg ikke plantet noen knoller av disse flotte blomstene, men så glemmer jeg det igjen til våren... Er jo veldig flott å ha noe som blomstrer så fint når alle de andre blomstene visner. Håper det går bra med syrinhortensiaen din, de er også flotte når de står i full blomst.
    Ha en fin kveld!

    klem Mona

    SvarSlett
  12. du er så flink til å ta bilder!!!!!!!
    svar: tusen takk!! har en til i garagen som venter på en plass...tror den kommer på minstens rom etterhvert :)
    tusentakk, det var veldig koselig å høre!! og er du noengang i vestfold så titt gjerne innom å se det "live" :)

    SvarSlett
  13. Veldig flotte georginer i hagen
    din!
    Ja, dei treng masse gjødsel, ellers blir
    bladverket litt lyst.
    Lurer på om den store rosa georg.er same sort
    som eg har? Har du namn på den?
    Det er ialle fall ei fantastisk "rose".
    Alle mine knollar fraus i vinter, men mor
    hjalp meg med nokre knollar av dei store rosa!
    Ellers er det jo masse sortar i butikken....
    Sjølve blomsten til den store rosa
    ( og sikkert andre også),
    er fint å ha i ei skål.
    Hilsen Silje

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å kommentere innlegget :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...