tirsdag 30. april 2013

La humla suse...

Moseplassen 
har en utfordring gående
"HUMLA TRENGER HJELP" 

Jeg mottok utfordringen
fra 

Ikke visste jeg at humla er utryddningstrua art, 
men jeg skjønner at det er viktig å bevare den.
Så derfor tar jeg oppfordringen på alvor - 
og forsøker å bidra til å  spre info om humla og humlelivet.


Humlebestanden lar seg lett påvirke av landbruk, skogbruk, hagebruk og diverse aktiviteter. Ved massiv brenning av gressmark reduseres humlens mulighet til å finne egnede bolplasser. Når man slår gressletter og grøntområder, mister humlene mye av det naturlige næringsgrunnlaget. Effektivt skogbruk reduserer mengden blåbærtyttebærog de planteartene som humlene er avhengige av. Sprøyting og brenning av veikanter og lignende, dreper også mange humler og ødelegger deres muligheter til å finne bolpasser i disse områdene







httpnaturfotoeinarhugnes.blogspot.no 

Humler er sårbare ovenfor endringer i naturen, og det er godt dokumentert at mange humlearter har gått sterkt tilbake fra 1950-tallet og frem til 2009.[6] En studie gjort mellom 1990 og 2010, viste stor tilbakegang for fire av åtte studerte humlearter i USA. I løpet av denne perioden, hadde populasjonen sunket med opptil 96 %. Noe lignende skjedde i Europa, hvor mange humlearter har gått sterkt tilbake.[7]
Årsaker til tilbakegang er flere. Særlig problematisk kan dette være på steder med stort utbygningspress, som kysten av sør og østlandet i Norge. Men de store endringene i jordbruket de siste 100 år har trolig mye av skylden. Flere arter stiller spesielle krav både til reirplass og blomster.






Hageselskapets video
Den summende hagen
 bør du ta deg tid til å se


Anbefaler også 
facebooksida 


Jeg kan i alle fall love at ikke ei eneste humle skal ufrivillig avgå med døden hos meg i sommer.

Jeg synes dette var ett bra tiltak,
og velger også å utfordre  noen nye blogger:


Humleklem fra
Inger

8 kommentarer:

  1. Fin heider til humla :)
    Eg visste heller ikkje at den er i ferd med å døy ut. Ein lærer så mangt i bloggverda og det er flott :)
    Ynskjer deg fin 1. mai.
    Anne-Mari

    SvarSlett
  2. Heisann Inger!:)Så kjekt, men jeg ble utfordret av en anne blogg, her e humleinnlegget mitt. :)http://humlehagen.blogspot.no/2013/04/la-humla-surre.html
    Ønsker deg en fin 1 mai!:) Hilsen Else Britt

    SvarSlett
  3. Supert innlegg, så fint at du tok utfordringen og blogget om humlen!
    Jeg ser at du ikke har lagt ditt bidrag til i bloggutfordringslenkesamlingen så nå legger jeg deg inn der, så ser andre at du er med og får en mulighet til å besøke deg :)

    Ha en riktig flott dag!

    SvarSlett
  4. Så fint innlegg! Nå lærte jeg masse nytt.

    Ha en fin helg!

    :)
    Anette Willemine

    SvarSlett
  5. Ja en lærer noe nytt støt som blogger og fint er det, for humla må vi ta vare på.
    Så fint innlegg og fine bilder. ha en fin kveld.

    SvarSlett
  6. Så flott innlegg, og supert at du også har tatt Humle-utfordringen!!
    Titti-klem

    SvarSlett
  7. Awesome work.Just wanted to drop a comment and say I am new to your blog and really like what I am reading.Thanks for the share

    SvarSlett
  8. I read few articles and I believe that your weblog is very interesting and contains lots of great information.

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å kommentere innlegget :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...